Press release

MagiCAD Group ja One Click LCA yhteistyöhön parantamaan kestävien MEP-valmistajien ympäristötietojen keräämistä

Kuva: One Click LCA

MagiCAD Group, johtava ohjelmistoratkaisujen tarjoaja talotekniikka-alan (kone-, sähkö- ja LVI-alan) teollisuudessa, on solminut kumppanuuden One Click LCA:n kanssa, joka on maailman johtava kestävän kehityksen ohjelmisto rakentamiseen ja valmistukseen. Yhteistyön tavoitteena on tukea kestävyyteen tähtääviä talotekniikkavalmistajia rakennusteollisuuden kentällä ja korostaa koko toimialan yhteistyön tarpeellisuutta ympäristötietoisuuden lisäämiseksi.

Monet talotekniikka -alan valmistajat ovat ymmärtäneet ilmastokriisin vakavuuden ja muuttaneet liiketoimintastrategiaansa painottamaan kestäviä innovaatiota. Valmistajat yhdistävät energiatehokkaita teknologioita, päästöjen vähentämistä ja ympäristöystävällisiä materiaaleja ympäristövaikutustensa minimoimiseksi. Kestävä kehitys on tänä päivänä keskeinen periaate monien valmistajien tuotekehityksessä.

Myös Euroopan unionin ympäristöpolitiikka ja -säädökset ovat kehittyneet, jotta ympäristön saastumiseen ja ilmastonmuutokseen voidaan puuttua tehokkaammin. Uudet kansalliset lait muokkaavat alan normeja. Enää ei riitä, että tarjotaan kestävimpiä tuotteita, vaan yritysten on perusteltava väitteensä kattavilla tiedoilla, ja usein tarvitaan kolmannen osapuolen verifiointia ympäristövaikutusten tason todentamiseksi.

MagiCADin laitevalmistaja -palvelut tukee talotekniikka-valmistajia heidän digitalisaatiossa ja näkee ympäristönäkökohtien tärkeän merkityksen MEP-suunnittelussa. MagiCAD Groupin laitevalmistajapalveluiden johtaja Riitta Korri korostaa rakentamisen muuttuvaa maisemaa ja kestävän kehityksen kasvavaa tarvetta:

"Nykypäivän rakennusalalla kestävä kehitys on pikemminkin välttämättömyys kuin trendi. Ymmärrämme ympäristötiedon merkittävän roolin kestävien käytäntöjen edistämisessä ja pyrimme tuomaan EPD-tiedon suunnittelijoiden saataville ja integroimaan sen osaksi suunnitteluprosessia."

Kampmann, MagiCADin asiakas ja yksi johtavista ilmastointijärjestelmien valmistajista, on luonut mm. ympäristötuoteselosteet (EPD) maanalaisille konvektoreilleen. Imke Klompmaker, Kampmannin Compliance & Sustainability -yksiköstä, kertoo tarkemmin tästä aloitteesta:

"EPD:t yksinkertaistavat asiakkaidemme laskentaprosessia, jonka avulla he voivat saada vihreänrakentamisen sertifiointeja. MEP-suunnittelijat voivat helposti toimittaa EPD:n tuotteistamme rakennusten sertifiointitarkastajille. Lisäksi EPD:t antavat meille mahdollisuuden tutkia innovatiivisia tapoja parantaa tuotteidemme kestävyyttä. Olemme sitoutuneet laajentamaan ympäristötuotetietoja myös muihin tuotevalikoimamme tuotteisiin."

One Click LCA:n liiketoiminnan kehittäjä Tuomas Jääskeläinen korostaa yhteistyön tarpeellisuutta alan kestävyyshaasteisiin vastaamiseksi:

"Kestävä rakentaminen vaatii yhteisiä toimia. Tavoitteenamme on parantaa ympäristötiedon saatavuutta koko alalla ja antaa sidosryhmille mahdollisuus tehdä tietoon perustuvia, kestävään kehitykseen tähtääviä päätöksiä."

MagiCAD Group ja One Click LCA osoittavat yhdessä yhteisen sitoutumisensa kestävän rakennussuunnittelun aloitteiden edistämiseen.

Tietoja MagiCAD Groupista

MagiCAD Group on maailmanlaajuinen ohjelmistoratkaisujen ja valmistajapalveluiden tarjoaja, jonka tehtävänä on auttaa suunnittelu- ja tuotantoyhtiöitä luomaan parempia rakennuksia. MagiCADin valmistajapalvelut ovat auttaneet yli 300 MEP-alan valmistajaa digitalisaatiomatkallaan ja toimivat siltana suunnittelijoiden ja valmistajien välillä. Lisätietoja osoitteessa: www.magicad.com

Tietoja One Click LCA:sta

One Click LCA on suomalainen ohjelmistoyritys, joka pyrkii vähentämään rakennus- ja valmistusteollisuuden hiilijalanjälkeä maailman johtavalla, helppokäyttöisellä ja automatisoiduilla elinkaariarviointiohjelmistolla (LCA). Elinkaariarvioinnin avulla voidaan laskea ja vähentää rakentamisen, infrastruktuurin ja saneeraushankkeiden sekä rakennusmateriaalien ja muiden valmistettujen tuotteiden ympäristövaikutuksia. Yritys mahdollistaa myös valmistajille kolmannen osapuolen verifioimien ympäristöselosteiden tuottamisen ja julkaisemisen sekä tarjoaa työkaluja kiertotalouden, elinkaarikustannusten ja pian myös biodiversiteetin arvioimiseen.

One Click LCA:ta käytetään yli 150 maassa. Sen hiilidioksidipäästöjä vähentävä alusta sisältää ainutlaatuisen, yli 250 000 LCA-vaikutuskertoimen globaalin tietokannan, ja se tukee yli 80 standardia ja sertifikaattia, mukaan lukien LEED, BREEAM, GRESB ja muut kansalliset määräykset. One Click LCA perustettiin Suomessa vuonna 2001, ja sillä on yli +200 hengen tiimi kaikilla mantereilla. Marraskuussa 2023 One Click LCA ilmoitti saaneensa 40 miljoonan euron kasvurahoituksen PSG Equityltä ja InfraVia Capital Partnersilta. Lisätietoja: www.oneclicklca.com

OneClick-LCA_Team02_1

Ready to streamline your EPD creation?

Experience the One Click LCA EPD Generator with our experts and book a demo.

newsletter_mobile02

Key insights straight into your inbox

Sign up to receive the One Click LCA newsletter.